Op deze pagina ontdek je tips die gaan over grafisch ontwerp, creativiteit en ondernemen. Tips met enthousiasme geschreven over mijn ervaringen en expertise. Niets op deze pagina vertelt jou wat er moet en hoort. Het zijn geen heilige waarheden, ik heb de MIKS®TIPS geschreven in de hoop dat ik er mensen mee help op weg naar hun eigen zakelijke identiteit.

Zweet je inmiddels peentjes en wordt de weg naar jouw nieuwe logo en huisstijl nog ingewikkelder? Aarzel dan niet en klik op onderstaande knop voor de oplossing.

Vanuit MIKS® ben ik een webshop gestart. Via www.kleurenmiks.nl verkoop ik mijn eigen getekende en uitgegeven producten. Producten waarmee je je creativiteit kwijt kunt en waarin je uren kunt verdwijnen. Te denken aan het kleurboek “Kleur je dromen!” of kleurplaat kaarten. Het is nooit te vroeg om alvast in Kerst stemming te komen. Dus mocht je het leuk vinden om zelf creatief bezig te zijn om Kerstkaarten te maken, een grote poster in te kleuren of nu alvast een leuk cadeautje te scoren, dan weet ik zeker dat je blij wordt van deze creatieve producten.

Wat is een huisstijl?

Een huisstijl is een middel om je product of dienst te versterken. Het is een manier om je bedrijf te onderscheiden ten opzichte van je concurrenten. Het is niet alleen het laten ontwerpen van een logo, het is ook het totale plaatje van al je communicatie een smoel geven. Hoe consequenter je het inzet, hoe beter mensen het onthouden. Oftewel; Het gaat om de kracht van de herhaling!

Als ondernemer weet ik zeker hoe moeilijk je het vindt om de stap te zetten naar een eigen identiteit. Ik heb het zelf allemaal meegemaakt. En met de re-boost van mijn bedrijf ervaar ik opnieuw hoe lastig het is als het over je zelf gaat. Je vindt het zelfs eng om te kiezen. Je hebt geen idee welke kleuren je wilt gebruiken, welk lettertype er bij je past en of er wel een beeldmerk bestaat dat bij jouw wensen en gevoel aansluit. En dan hebben ook nog eens heel veel mensen daar een mening over.

Om gek van te worden!

Je bent dan bang dat alles 13 in een dozijn wordt en dat een ontwerper niet naar jouw wensen luistert en er dus helemaal niets van snapt. “Daardoor slaat ie vast de plank mis”, hoor ik je denken.

Kleur kiezen voor je huisstijl

In mijn werk moet ik dagelijks kiezen voor kleur. Welke kleuren passen bij het bedrijf, de ondernemer en de stijl. Dat begint natuurlijk bij de kleur voorkeuren van de klant zelf. Het best is dan eerst te bedenken wat je met je bedrijf wilt uitstralen. Het bepalen van je imago is lastig, maar met het stellen van een aantal vragen lukt het je vast;

  • Wie zijn je klanten
  • Welke boodschap wil je uitdragen
  • Welke kleuren passen bij je product of dienst

Bijvoorbeeld
Als je kapper bent met alleen kinderen als klant zou ik geen al te sombere kleuren kiezen. Felle kleuren en primaire kleuren en vormen spreken dan meer aan.
Wil je als bedrijf zakelijker overkomen, bijvoorbeeld als je boekhouder bent, dan kan ik me voorstellen dat je bijvoorbeeld donkerblauw combineert met oranje.
Als je producten voor de toekomst zijn, duurzaam, zouden lichtblauw met groen zeker je imago kunnen versterken.

Maar…. 
Eerlijk is eerlijk, ik vind het veel belangrijker om alle “moeten” los te laten en vooral te doen wat voor jou goed voelt. Dus out-of-the-box of echt kleuren en ook lettertypes kiezen die bij jou passen. Daarmee past je huisstijl helemaal bij wie je bent. Je gaat daardoor zelfvertrouwen uitstralen en juist daarom gaan de mensen aan de overkant van de tafel jou onthouden en beter nog, ook voor jou en je bedrijf kiezen. Dat is toch wat je wilt?

De MIKS-TIP
Niet altijd hoef je te kiezen voor kleuren die “horen”, durf te kiezen en luister naar je gevoel. Pas als jij je helemaal zeker voelt met je huisstijl ga je dat ook uitstralen. Dan geef je met plezier je visitekaartje aan je potentiële  klanten. Niets is lelijk, iedereen heeft een eigen smaak en jij bent prachtig!